Terug naar index
Ons Camers và Rhetorike
Erkenning P 608104 V.U. Verbond Kamers van Rhetorica Vlaanderen-Nederland vzw Johan De Rijck, St.Gabrielstraat 120 1770 Liedekerke ” Afgiftekantoor : 9300 AALST 1
Januari, Februari, Maart 2024 - JAARGANG 37 - NR 1
(1)
Beste vrienden uit Noord en Zuid,
Na ons kletsnatte jaareinde 2023 met overstromingen in het Ijzer-
,Dender- en Maasbekken met de daaraan verbonden overstromingen en
begin 2024 de rampzalig aangekondigde sneeuwbom in Nederland en het
sneeuwbommetje in Vlaanderen kijken wij vol verwachting en hoopvol
uit naar de lente.
Weg met de donkere dagen! Elke dag kleven wij enkele minuten meer
licht vast aan onze tijdslijn , langer dag en minder nacht. Dat is ook voor
de natuur het signaal om terug de sapstromen op gang te laten komen en
het nieuwe frisse leven zich aan ons openbaart. De grond breekt open en
de voorjaarsbloeiers vergastten ons weer op meer kleur en leven in onze
tuinen. Een streling voor ons oog en een impuls voor ons goed humeur.
De meeste rederijkerskamers hebben intussen hun eerste
theaterproductie reeds achter de rug en de tweede in volle voorbereiding.
De poëten onder ons zijn in januari tijdens de poëzieweek aan hun
trekken gekomen. De Suyghelingen van Polus trekken met poëzie door
Zottegem.
Als er iets van het rederijkersgebeuren de diverse scholen in Noord en
Zuid nog kan bekoren is het wel een deelname aan poëziewedstrijden.
Laat staan dat men kennis heeft van iets van de rijke rederijkerscultuur
door de eeuwen heen. Hiervoor moet men beroep kunnen doen op een
of andere geëngageerde leraar. Dit zijn helaas witte raven. Toch doet het
deugd dat er één rederijkerstraditie in het onderwijs de tand des tijds
heeft overleefd.
In het afgelopen jaar 2023 hebben wij helaas ook afscheid moeten nemen
van enkele rederijkersiconen. De Catharinisten uit Aalst moesten
afscheid nemen van hun oudste lid Oscar Van Malder, Moyses Bosch
van Loes Van Eenennaam, en de Suyghelingen van Polus van Olga Van
Gijseghem . Het verbond van de kamers van retorica Vlaanderen-
Nederland wil langs deze weg zijn deelneming aanbieden aan de families
en naasten van deze mensen. Wij zullen hen missen! Meer hierover in
onze rubriek “In Memoriam&rdqo;.
1
Intussen heeft de rederijkerskamer “ De Lischbloem “ TDM uit Mechelen
hun dubbele viering van 100 jaar TDM en 50 jaar herinstelling van de
rederijkerskamer gevierd met een ontvangst op het stadhuis van
Mechelen. Dit in het bijzijn van enkele bestuurders van het verbond.
De lente is ook het ogenblik dat er hoopvol uitgekeken wordt naar het
rederijkerscongres in juni . In ons tijdschriftnummer van december 2023
kon je hier al uitgebreid over lezen. Wij hopen uiteraard dat jullie in groten
getale aanwezig zullen zijn op dit congres te Brugge op 1 en 2 juni 2024.
Occasioneel werd er een derde dag toegevoegd nl. 31 mei met bezoek aan
een plaatselijke brouwerij en ontvangst door de burgemeester van Brugge.
Wil je overnachtten in Brugge aarzel dan niet nog snel een kamer te
boeken voor einde maart in “Hotel De Medici&rdqo; en gebruik maken van de
speciale aanbieding voor dit congres. Niet vergeten te vermelden dat de
reservatie in het kader is van het rederijkerscongres.
In dit nummer zal je ook de laatste info vinden van dit congres. Dringend
inschrijven per naam en kamer en de keuze van de wandeling . De
inschrijving is pas geldig na ontvangst van de betaling.
Liefst twee dagen , indien u toch de keuze zou maken voor één dag , zeker
de dag waarop men aanwezig zal zijn vermelden. (let wel op het
prijsverschil per dag- het voordeligste is uiteraard twee dagen deelnemen).
Als jullie kamer wil deelnemen aan het rederijkersjuweel vermelden met
welke bijdrage (eventueel de titel), de korte inhoud en de tijdsduur . Ook
de namen van de acteurs en of actrices en de regisseur vermelden.
Er is dus weer veel om naar uit te kijken.
Hopelijk treffen we mekaar op het congres te Brugge . Ik ben alvast
benieuwd , jullie ook?
Met rederijkersgroeten
Johan De Rijck, voorzitter
I N H O U D S O P G A V E
- 1. Een woordje van onze voorzitter
- 3.Inhoudsopgave
- 4.Waar dit nummer over gaat
- In Memoriam
-
- Loes van Eenennaam
- Olga van Olsem
- Oscar van Malder
- 6.40e Internationaal Rederijkerscongres te Brugge
- 12. Kamernieuws
- - van de Goubloem uit Vilvoorde
- 14.Verzentaal
- 15.In de Schijnwerpers
- - Rederijkerskamer Vroechdendael, Breda
- 17. Van Dirk Coigneau
WAAR DIT NUMMER OVER GAAT
Helaas moeten we beginnen met het memoriam van drie grootheden uit
Rederijkersland!
Dan is er uitvoerig nieuws over het aanstaande congres in Brugge. Heeft U zich al
aangemeld? Dat kan heel simpel via de afgedrukte QR-code.
De pas opgerichte rederijkerskamer Vroechdendael begint zich te roeren.
Dirk Coigneau heeft een interessant verhaal over ‘Studies & Tekstuitgaven’: een
nieuwe reeks van ‘De Fonteine’.
Tenslotte ook nog informatie in het kader van het Kamernieuws.
3
IN MEMORIAM
Loes van Eenennaam - Rederijkerskamer Moyses Bosch
Op oudejaarsdag 2023 heeft Loes van Eenennaam het tijdelijke voor het eeuwige verruild.
Moyses’ Bosch verloor daarmee niet alleen een warme vriendin maar vooral ook een
belangrijke verbindingsmotor voor haar Rederijkerskamer. Loes heeft in de 50 jaar die ze
verbonden was aan de kamer het gezicht en de sfeer van Moyses’ Bosch naar binnen en
naar buiten in grote mate meebepaald. In het rederijkersveld was ze voor Moyses Bosch
een waardige ambassadrice op congressen. Haar warme bescheiden aanwezigheid wordt
gemist.
Olga van Olsem - Rederijkerskamer De Suyghelingen van Polus
Zie het gedicht: Ode aan Olga door Hendrik de Sutter in de rubriek Verzentaal
4
Oscar Van Malder - Rederijkerskamer De Catharinisten
Namens het verbond van rederijkers Vlaanderen-Nederland wil ik onze deelneming
aanbieden naar aanleiding van het overlijden van jullie oudste lid Oscar Van Malder.
Leden van rederijkerskamers die 96 jaar mogen worden en nog dikwijls actief zijn, het is
niet aan iedereen en iedere kamer gegeven.
Persoonlijk had ik met Oscar nog een gesprek bij jullie laatste congres tijdens de
wagenspelen op de Grote Markt. Oscar was aandachtige toeschouwer en zat beschut
onder een partytent de diverse opvoeringen mee te maken. Hij genoot er zichtbaar van.
Oscar wij wensen je goede vaart en moesten er hierboven culturele activiteiten op poten
gezet worden zullen ze zeker op jouw kunde en veelzijdigheid beroep doen!
Het ga je goed!
Johan De Rijck
5
40e Internationaal Rederijkerscongres te Brugge
31 mei, 1 en 2 juni 2024
Programma
- vrijdag 31 mei 2024:
-
17.15u.: | Geleid bezoek aan brouwerij“De Halve Maan&rdqo; (Walplein) |
19.30u.: | Ontvangst op het Stadhuis
Welkomstdrink in de Salons van de Burgemeester |
- zaterdag 1 juni 2024:
-
11.00u.: | Algemene Vergadering van het Verbond |
13.00u.: | Onthaal van de congresdeelnemers |
14.00u.: | Toeristische wandelingen met gids, of lezing ter plaatse.
- Brugge en Europa (wandeling of lezing)
- Het Stille Brugge
- De Koninklijke St.-Sebastiaansgilde |
17.00u.: | Toonmoment Kamers
-Herinrichting van Rederijkerskamer ‘Vroechdendael’ uit Breda
Vrij podium met voordracht, toneel, poëzie, muziek, zang, dans,
|
19.30u.: | Diner in het hotel ‘de Medici. |
21.00u.: | Quiz Vlaanderen - Nederland |
- zondag 2 juni 2024:
-
10.00u.: | Onthaal congresdeelnemers |
10.30u.: | Academische zitting
- verwelkoming door voorzitter Verbond
- woordje van de Brugse Overheid
- causerieën rond “Woord en Taal&rdqo;
“Een waaier van dialecten in Vlaanderen&rdqo; - Prof. Dr. Magda Devos
“De taal van Gezelle&rdqo; - Prof. Dr. Johan Van Iseghem
- muzikale intermezzi
- aankondiging volgend congres |
13.00u.: | Aperitief en lunch in het hotel |
15.00u.: | Optreden van het Brugs Mannenkoor |
16.00u.: | Afscheidsdrink |
De prijs voor het ganse congres is vastgelegd op €130 (bezoek brouwerij, onthaal stadhuis,
toeristische wandeling met gids of lezing, vrij podium, diner op zaterdagavond, quiz, academische
zitting, lunch op zondagmiddag, slotconcert en afscheidsdrink)
Wie enkel op zaterdag komt betaalt €85 (onthaal, wandeling of lezing, vrij podium, diner)
Enkel op zondag €75 (onthaal, academische zitting, lunch, concert, afscheidsdrink)
Locaties:
Golden Tulip Hotel ‘de Medici, Potterierei 15 - 8000 Brugge
St.- Leo Secundaire School, Potterierei 12 - 8000 Brugge
Gratis parking op de speelplaats van de school. (ingang via Elisabeth Zorghestraat)
6
INSCHRIJVINGSFORMULIER REDERIJKERSCONGRES
BRUGGE 31 MEI - 1 EN 2 JUNI 2024
Naam: ............................
Voornaam:............................
Mailadres: ......................
Tel.: ...............................
Lid van Kamer: ................
schrijft zich in voor :
- deelname aan het congres op za. 1 en zo. 2 juni €130
- deelname aan het congres op za. 1 juni €75
- deelname aan het congres op zo. 2 juni €15
- bezoek aan de brouwerij op vr. 31mei €10
(gratis voor wie inschrijft voor minstens één volledige dag)
- ontvangst op het stadhuis op vr. 31mei €10
(gratis voor wie inschrijft voor minstens één volledige dag)
- deelname aan een geleide wandeling of lezing op za. 1 juni
- Brugge en Europa (wandeling) €10
- Brugge en Europa (lezing) €10
(gratis voor wie inschrijft voor minstens één volledige dag)
- Het stille Brugge €10
(gratis voor wie inschrijft voor minstens één volledige dag)
- De Koninklijke Schuttersgilde St.-Sebastiaan €10
- deelname aan het vrij podium (toonmoment) op za. 1 juni gratis
- omschrijving:
- duur:
- aantal deelnemers:
Indien mogelijk, graag inschrijven via onderstaande QR-code
BRUGGE, EUROPA'S BEWANDELBAARHEID IN ZAKDOEKFORMAAT
7
Venetië van het Noorden, Bruges-la-Morte, Brugge die Scone... Die en andere erenamen
kreeg de hoofdplaats van de Vlaamse (en Belgische) provincie West-Vlaanderen in de
loop der eeuwen. De oudste eretitel is eerstgenoemde.
‘Venetië van het Noorden’ staat al te lezen in een brief uit 1432. In tegenstelling tot wat
vaak wordt gedacht, refereerde die omschrijving van Brugge helemaal niet aan de
stadsgrachten (reien genaamd in Brugge) die zouden herinneren aan de kanalen van
Venetië. Was dat zo, hadden Amsterdam, Giethoorn en Appingedam evenveel recht op
die titel (die ze ten andere ook dragen).
Brugge wordt evenwel niet uit lyrische ontboezemingen in de brief van 1432 Venetië van
het Noorden genoemd, maar uit een mercantiel oogpunt. In de Middeleeuwen waren
Brugge en Venetië elkaars economische rivalen. Beide trotse steden waren fiscale
paradijzen waar goud, zilver, munten en wisselbrieven van eigenaar verwisselden en van
kleur veranderden.
Trouwens, dat in veel talen de effectenmarkt ‘beurs’ wordt genoemd, komt omdat in
Brugge de adellijke familie Van der Beurse al sinds de 13de eeuw in haar herberg aan
kooplieden uit alle ‘s Heren landen onderdak voor hun lijf bood en onderpand voor hun
geld. Ter Beurse - het pand is nog steeds te bewonderen - werd in de 14de eeuw het
grootste wisselkantoor van de stad en het bekendste van de wereld. Die faam werd een
naam, die naam een begrip. Brugge was toen dé wereldstad, hét trefpunt van culturen en
hét kruispunt van handel in Noord-Europa.
Kende Amsterdam zijn Gouden Eeuw in de 17de eeuw, Brugge het zijne in de 14de eeuw.
Het is dat Middeleeuwse Brugge dat vandaag de toerist bekoort. Al moet worden
toegegeven dat - buiten een lange lijst van oorspronkelijk Middeleeuwse monumenten,
kerken, torens en gebouwen - de meeste trapgevels en stadspaleizen van veel recentere
datum zijn.
Dat de hele oude binnenstad, doorregen van grachten en gespiegeld in het vele water,
Middeleeuws oogt, heeft te maken met de economische teloorgang van Brugge. De
verzanding van het Zwin, de waterweg naar de Noordzee, sloot de rechtstreekse
verbinding met de wereld af. Antwerpen kwam op en duwde Brugge in de economische
armoede. Die neergang duurde tot ver in de 19de eeuw, toen Brugge een dode stad was
geworden.
Dat ‘dode’ van Bruges-la-Morte (naar de roman van Georges Rodenbach uit 1892) zou
echter het nieuwe leven van de stad worden. De economische lethargie viel samen met
het artistieke reveil van de neogotiek. Aangevuurd door de Engelse promotoren van de
Gothic Revival besloot de stedelijke overheid tot een ‘vermiddeleeuwing’ van de skyline.
Zo werd Brugge een landschappelijke eenheid die nooit eentonig wordt, omdat er
voldoende uitzonderingen zijn: zo schurken op de Burg classicistische, barokke,
renaissancistische, gotische en romaanse gebouwen zusterlijk tegen elkaar.
8
Die nabijheid van cultuur maakt Brugge zo aantrekkelijk. De in februari 2020 overleden
filosoof George Steiner roemde Europa ooit om zijn ‘culturele bewandelbaarheid’. Die
Europese bewandelbaarheid wordt in Brugge in zakdoekformaat gepresenteerd: elke
hoek, elke buurt, elke wijk refereert met straat-, plein- of huisnamen aan een andere
Europese regio, natie of land. Wie Brugge bezoekt, omarmt Europa. Niet toevallig is in
Brugge die Scone ook de prestigieuze academische instelling van het Europacollege
(College of Europe) gevestigd.
Mark Van de Voorde
BRUGS ERFGOED, DE REDERIJKERIJ
Wie zijn licht wil opsteken over de rederijkerij in Vlaanderen kan onmogelijk voorbij aan
de stad Brugge. Reeds vanaf de 15de eeuw treffen we er de Kamer van de Heilige Geest
aan met als devies Myn werc is hemelyck. Hij wordt aangezien als de oudste
rederijkerskamer in Vlaanderen. Vermits hij uitsluitend bestemd was voor poorters van de
stad, kwam enkele decennia later een tweede kamer tot stand toegankelijk voor lieden van
het ‘Brugse Vrije’ (omliggend gebied) met name de Weerde Drie Santinnen met als
kenspreuk Die lijdt verwint.
Ongeveer twee eeuwen later, in 1670, zag in de deelgemeente St.-Michiels een derde
vereniging het levenslicht als Gilde van het Heylich Cruys met zinspreuk Slaet d’oogh op
Christus Cruys. Algauw zochten de leden hun onderkomen binnen de stad Brugge zelf.
Deze drie gilden bleven actief tot halverwege de 19de eeuw waarna ze zijn weggekwijnd.
Veel later volgde wat men, mits enige goede wil, een heraansluiting bij het verleden kan
noemen. Inderdaad De Soevereine Hoofdkamer De Fonteine uit Gent erkende in 1954 de
toneelmaatschappij ‘Kunst na arbeid’ uit Christelijke arbeidersmiddens als voortzetting
van de Heilige Geest. Twee jaar vroeger reeds kon de toneelgroep van de vriendenkring
van het treinconstructiebedrijf La Brugeoise de tradities van de Drie Santinnen
voortzetten.
Eveneens in 1954 werd in St.-Michiels een verdwenen toneelgezelschap tot leven gewekt
dat aanspraak kon maken op de erfenis van de ter ziele gegane kamer van het Heilig
Kruis. Van de drie opvolgers was in de loop der jaren de ene meer zichtbaar dan de
andere. Merkwaardig was de evolutie die de Sint Michielse kamer onderging.
Daar ontstond binnen de kortste keren een discussie over het te volgen pad. Wou men de
weg inslaan van cultuur voor de elite of voor een meer volkse invulling? Wie koos voor de
laatste optie werd per kerende uit de kamer gegooid. Zo hebben ’13 afvalligen’ zich rond
de tafel gezet ter stichting van een ‘Kunst- en Ontspanningskring Retorika’. Door toedoen
van de Gentse Hoofdkamer De Fonteine verwierf de kring in 1960 het statuut van
Rederijkerskamer onder de naam: Kamer van Retorika de Gezellen van de H. Michiel.
Vrij vlug overvleugelde de afgescheurde vereniging de voedstervader. Intussen is de
kamer weldra 65 jaar aan de slag met mannenkoor, toneel, tentoonstellingen en wat dies
meer zij.
9
Ook de dames worden intensief bij de werking betrokken.
In een geest van wederzijdse samenwerking en om de rederijkerscultuur te stutten worden
de gildebroeders en -zusters van de Lage Landen te Brugge verwacht in het verlengde
weekend van 31 mei a.s.
Met genegen rederijkersgroet,
Paul Vandermeersch
Locaties:
St.-Leo Hemelsdaele, Potterierei 11 - 8000 Brugge
Hotel de’ Medici, Potterierei 15 - 8000 Brugge
Speciale offerte van het hotel voor de deelnemers aan het congres:
Aankomst: vrijdag 31 mei 2024 - 2 nachten verblijf
Vertrek: zondag 2 juni 2024
Kamers: +/- 50 kamers voorbehouden (singles + twins/doubles)
Kamerprijzen (BTW incl), per kamer & per nacht - incl. Ontbijt:
Single use à 115€ per kamer/per nacht
Twin/Double use à 125€ per kamer/per nacht
Stadsbelasting: 4€ p.p. is NIET incl.
Betaling ter plaatse door de gasten zelf.
Individueel te boeken voor eind maart 2024
via email naar:
cwillems@hoteldemedici.com
met referentie: Congres Rederijkerskamers
10
Overige informatie uit Brugge
Kortgeleden opende in de Openbare Bibliotheek Brugge de tentoonstelling ‘RA RA
REBUS. Spelen met woord & beeld van de rederijkers tot nu’:
https://brugge.bibliotheek.be/agenda/ra-ra-rebus-spelen-met-woord-beeld-van-de-
rederijkers-tot-nu
Centraal op de tentoonstelling staat een schilderij uit 1623 van de Brugse rederijkerskamer
De Drie Santinnen, dat omringd is door een rebus die recent ontcijferd werd.
Rond dit schilderij zijn boeken, handschriften, drukwerk bijeengebracht die de rebussen
die rederijkers in de 16de en 17de eeuw creëerden in beeld brengen.
Inge Geysen | Wetenschappelijk medewerker Erfgoedbibliotheek (Openbare Bibliotheek
Brugge) Kuipersstraat 3 - 8000 Brugge | +32 (0)50 44 87 99 | inge.geysen@brugge.be
Golden Tulip Hotel De Medici
11
KAMERNIEUWS
12
NB: Opmerking van de redactie
Artikelen die op deze wijze worden aangeleverd, kunnen niet ordelijk in dit tijdschrift
gezet worden. Tekst voor een poster is niet per definitie geschikt om als platte tekst in dit
blad te worden opgenomen. Dit komt de leesbaarheid van het nieuws niet ten goede!
Gaarne platte tekst aanleveren, die de redactie kan bewerken en apart eventuele foto’s!
V
E
R
Z
E
N
T
A
A
L
13
ODE AAN OLGA
sterven is als verhuizen,
heengaan waar je thuis was.
sterven is je materieel bezit achterlaten,
maar ook je opgebouwde geestelijke waarden
te verankeren in de hoofden
van mensen die je liefhad.
sterven is het meest onrechtvaardige vonnis,
dat een mensenleven kan gijzelen,
daarom gaf de schepping ons “het geheugen&rdqo;,
om mensen als Olga bij ons te houden,
de lieve woorden die ze sprak,
om blijheid en genot met ons te delen.
Olga ... je lichaam is niet meer,
maar toch zullen we je beeltenis
met zorg bewaren,
je warme woorden, je zachte blik ,
zullen onze gedachten blijven beroeren.
die beeltenis staat in onze geesten gegrift,
samen met die van nestor,
ons aller vriend en toeverlaat.
onze rederijkerskamer hoopt dat u hem
mag ontmoeten op de weg die naar
het eeuwige leven leidt.
en dat wij met deze woorden
steun en troost kunnen brengen
in de harten van allen die u liefhadden
Hendrik De Sutter
Factor Suyghelingen van Polus
14
IN DE SCHIJNWERPERS
Rederijkerskamer Vroechdendael oft Berckenriis, Breda
Hoe fijn is soeverein zijn?
Op 21 september 2023 ontving Moyses’ Bosch het verzoek van een rederijkerskamer in
oprichting om formeel bevestigd te worden. De soevereine titel van Moyses’ Bosch als
hoofdkamer van rhetorica voor Noord-Brabant was aanleiding voor het verzoek. Zoals
dan gebruikelijk stelde het bestuur zich via de voorzitter in verbinding met de betreffende
notabelen. Het waren geen onbekenden, het betrof een (nog) klein gezelschap van heren
die goed ingevoerd zijn in het rederijkersveld en het verbond. Twee van hen hadden al
eerder aandeel gehad bij de instelling van een Rederijkerskamer in Breda.
Aan alle formele voorwaarden bleek te kunnen worden voldaan en ze hadden een mooie
naam gekozen “Vreugdendal&rdqo;.
Tot zover alle seinen op groen, ware het niet dat de in 2012 door Moyses Bosch
bevestigde kamer “Het Turfschip van Adriaen van Bergen&rdqo; bezwaren had tegen het
voeren van de gekozen naam. Daar lag een historisch ontstaan dispuut aan ten grondslag.
Nu was het opeens aan de hoofdkamer, een rederijkerstwist in Breda te voorkomen.
Het leek een lastig dossier te gaan worden, want wanneer doe je het goed.
In overleg met het bestuur van het verbond werd gekozen voor een expert aanpak , twee
professoren, een Nederlander en een Vlaming deden uitspraak over de historische en de
actueel juridische context.
Uiteindelijk kwam het advies tot een aanpassing van de naamvoering van de nieuwe
kamer welke gedeeltelijk werd overgenomen.
Daarmee kon de hoofdkamer en het verbond van rederijkers in de poging een sluimerend
conflict te voorkomen besluiten tot erkenning van de nieuwe kamer, zonder de al
bestaande kamer te kort te doen.
Het is Moyses’ Bosch dan ook een groot genoegen om bij het komende congres in Brugge
samen met het verbond opnieuw een kamer te kunnen verwelkomen in onze mooie
rederijkersfamilie.
Carlo van de Water, voorzitter Rederijkerskamer Moyses’ Bosch
Eind september 2023 is in Breda een tweede rederijkerskamer opgericht onder de naam:
“Rederijkerskamer Vroechdendael oft Berckenriis in navolging van de aloude Bredase
kamer&rdqo;.
De Kamer wil een bijdrage leveren aan de instandhouding van het rederijkerserfgoed door
zich in te zetten voor het doen van onderzoek naar de Bredase Rederijkers en hun
omgeving sinds de aanvang van de 15e eeuw. Historische kennis helpt de boeiende
ontwikkelingen van het heden te plaatsen in de context van het verleden.
15
Door middel van rederijkersverzen wil zij van de historie van dit alles gewag maken. Zij
streeft ernaar om hiermee ook op verschillende manieren naar buiten te treden.
Tijdens het komende congres in Brugge zal zij door de Hoofdkamer Moyses Bosch
worden geïnstalleerd.
De kamer is een klein clubje en dat heeft zijn beperkingen, maar dat weerhoudt haar niet
om stevige projecten aan te pakken!
U zult nog van ons horen!
Martin Rasenberg - Deken
Bauke van Halem - Factor
16
VAN DIRK COIGNEAU
Dirk Coigneau
‘Studies & Tekstuitgaven’: een nieuwe reeks van ‘De Fonteine’
Van 1943 tot 2022 liet de ‘Koninklijke Soevereine Hoofdkamer van Retorica “De
Fonteine&rdqo; te Gent’ 44 boekdelen onder de titel Jaarboek verschijnen. Een eenvoudige
rekensom leert dat in de genoemde periode niet ieder jaar een boek werd uitgegeven. Zo
‘ontbreken’ Jaarboeken 1951 tot 1958, waarna met Jaarboek 1959 een ‘Tweede reeks’ begon.
Daarnaast zijn er ook twintig die een dubbel jaartal dragen (het eerste was Jaarboek 1946-
47). Ten slotte verscheen ‘Jaarboek 2010’ pas in 2022, nadat de Jaarboeken 2011-12 en 2013
al het licht hadden gezien. Het lange groeiproces werd er aangegeven met de benaming
Jaarboek 2010 / 2021.
Al sputterde de motor dus wel eens, in haar geheel biedt de reeks van 44 boeken toch een
indrukwekkende hoeveelheid informatie over allerlei activiteiten, personen en teksten die,
van de vijftiende tot de twintigste eeuw, de rederijkerscultuur hebben gedragen en voor
een groot deel mee hebben bepaald. Een overzicht van de inhoud van de Jaarboeken kan
men vinden op de website van De Fonteine (www.fonteine.be, onder ‘Publicaties’). Men
telt er zo’n 248 bijdragen van (literair-)historisch-wetenschappelijke aard en een
honderdtal andere artikels, zoals verslagen van ‘retoricale’ evenementen, toespraken,
recensies en ‘herinneringen’, waaronder 19 ‘in memoriam’-teksten. 41 van de
eerstgenoemde bijdragen zijn tekstedities, met als ‘pièce de résistance’ zeker het hele
Testament Rhetoricael van Eduard de Dene in drie delen (telkens deel 2 van de Jaarboeken
1975, 1976-77 en 1978-79). Tot Jaarboek 2003-2004 zijn de meeste teksten uit het
‘Jaarboek De Fonteine’ ook te lezen bij www.dbnl.nl.
Na de moeizame voltooiing van het laatste jaarboek met bijdragen van verschillende
auteurs over verschillende onderwerpen, besloot het bestuur van De Fonteine om een
nieuwe ‘reeks’ publicaties op het getouw te zetten. Geen ‘jaarboeken’ meer, maar ‘studies
en tekstuitgaven’ - zoals de reeks ook wordt genoemd - die, hoewel nominaal niet meer
aan de voortgang der jaren verbonden, wel als een voortzetting zijn bedoeld van wat
feitelijk al met de Jaarboeken 2011-12 en 2013 werd geboden. Het ging daar
respectievelijk om een ‘themaboek’ en een teksteditie. Het eerste bestond uit artikels van
verschillende auteurs, maar alle handelend over het Antwerpse landjuweel van 1561. Het
tweede was een editie, met inleiding en aantekeningen, van een tekst bestaande uit 36
strofen die door de uitgevers Dirk Geirnaert en Robrecht Lievens aan Anhonis de
Roovere werd toegeschreven. Een eerste deel in De Fonteine’s nieuwe ‘reeks’ verscheen
in december 2023.
17
Studies & Tekstuitgaven 1 omvat de editie, met een inleiding en annotaties door Piet
Franssen en Rob Resoort, van Die historie van Buevijn van Austoen, een prozaroman die in
1504 door Jan van Doesborch in Antwerpen werd gedrukt. Het oude verhaal, waarvan de
oorsprong teruggaat tot het einde van de twaalfde eeuw, was in de zestiende eeuw nog
zeer geliefd, getuige onder meer drie andere drukken (uit 1511, 1552 en 1563) die er van
zijn overgeleverd. De ‘historie’ over Buevijn die de dood van zijn vader wil wreken en
diens graafschap Southampton (via het Franse ‘Hamptone’ werd dat ‘Austoen’) wil
heroveren, bevat dan ook, zoals Franssen en Resoort verklaren, ‘een aantal ingrediënten
die het ... goed deden’, ‘waaronder liefdesperikelen, eer, verraad en gevechtsscènes’. De
druk van 1504 was op dertig plaatsen met houtsneden versierd. Deze illustraties zijn in de
nieuwe uitgave ook alle gereproduceerd.
Maar waarom liet De Fonteine een ‘prozaroman’ uitgeven? Het genre, vroeger ook wel
‘volksboek’ geheten, wordt in de literatuurgeschiedenis zo genoemd vanwege het proza als
vertelvorm tegenover de verzen waarin de oudere Middelnederlandse ridder- en
avonturenromans waren gesteld. De Historie van Buevijn van Austoen bevat echter niet alleen
proza, maar ook belangrijke passages die geheel in rederijkersverzen geschreven zijn. De
roman is daarmee een van de vroegste voorbeelden van een genre dat in de eerste
decennia van de zestiende eeuw in de mode kwam: prozaverhalen waarin de meest
‘dramatische’ momenten door rederijkers tot toneelscènes waren omgewerkt. Het genre
staat dan ook symbool voor de creatieve kracht van de zich in die tijd alom
manifesterende rederijkerij.
Het in onze tijd meest bekend geworden voorbeeld van zo’n ‘historie’ in gemengde vorm
is wel de Historie van Mariken van Nieumeghen (oudst bekende druk van ca. 1515). Hier was
de basistekst evenwel geen lange avonturenroman maar een korte legende, waardoor het
verzengedeelte al vlug het proza ging overtreffen en de tekst later vaak als een
oorspronkelijk ‘mirakelspel’ is opgevat.
De Historie van Buevijn van Austoen biedt naast proza dus ook heuse toneelscènes aan, in
rederijkersverzen, met zelfs twee refreinen, een lied en een rondeel. Bekijken we even dit
laatste (op p. 127 van de nieuwe editie). Het gedichtje vormt er een scène op zich: een
monoloogje van Buevijn dat volgt op een gesprek met zijn geliefde Susiane. Na vele
avontuurlijke omzwervingen had hij deze Armeense prinses eindelijk teruggevonden,
maar dan wel als echtgenote van een heidense vorst. In het gesprek spraken ze af om
diezelfde nacht nog samen te vluchten en nu staat Buevijn dus buiten vol spanning op de
komst van Susiane te wachten, zeggende:
Och mijn sinnen van binnen bi minnen bekuert sijn,
Hakende, wakende, ontscakende mijn lief.
Jonste goet die doet het moet gheaventuert sijn.
Mijn sinnen van binnen bi minnen bekuert sijn.
Ick ben stout, al soudt menichfout besuert sijn,
Niet dachtich, achtich, noch wachtich grief.
Mijn sinnen van binnen bi minnen bekuert sijn,
Hakende, wakende, ontscakende mijn lief.
18
Men proeve de vele binnenrijmen waarmee de protagonist zijn gemoedsgesteldheid (zijn
‘geprikkelde’, naar zijn lief verlangende ‘zinnen’ en zijn zuivere liefde die hem dit avontuur
doen wagen) beschrijft. ‘Ick ben stout ... Niet dachtich, achtich, noch wachtich grief’
(‘Stoutmoedig ben ik ... Niet denkend aan, rekening houdend met noch op mijn hoede
zijnde voor leed’). Kijk, voor zo’n vers, voor zo’n taalspel, daar doen we het voor, dat
houdt ook De Fonteine aan de gang. En de nieuwe reeks lijkt aan te slaan. Er is door
vorsers al kopij aangeboden voor twee volgende delen, deze keer over origineel,
‘zelfstandig’ rederijkerstoneel. Het aanbod is er, nu nog het geld voor het dure drukwerk.
Wie het project wil steunen en levensvatbaarheid wil geven, kan dit doen door lid van De
Fonteine te worden. Dat wordt men door 30 euro over te schrijven op rekening BE 60
1030 2228 1170 (BIC: NICABEBB) van De Fonteine.
Een exemplaar van Die historie van Buevijn van Austoen kan worden besteld via
Ruud.Ryckaert@ugent.be of info@fonteine.be. Inclusief portokosten betaalt u op de
hierboven vermelde rekening binnen België 36,50 euro en voor Nederland 42 euro.
C O L O F O N
O n s C a m e r s v à R h e t o r i k e is het officiële orgaan van het Verbond van de Kamers van Rhetorica Vlaanderen-Nederland vzw. Het Verbond is opgericht in Brussel in 1987.
Het tijdschrift verschijnt eenmaal per drie maanden in een oplage van circa 100 exemplaren.
Adres | Bankgegevens van het Verbond |
’t Haantje 2, 4854 MV Bavel | BIC GEBABEBB |
Nederland | IBAN BE41 2930 3224 8010 |
Lidmaatschap van het Verbond
Kamers van 6 leden of meer € 50,00 per jaar
Kamers met 5 leden of minder en toetredende leden € 30,00
Alle leden ontvangen het tijdschrift
Website | Druk |
www.rederijkers.org | KLA4 Steunpunt Welzijn vzw |